måndag 9 maj 2011

Goran Bregovic'

Konsertrecension publicerad i UNT 9 maj 2011.

I Goran Bregovic’ musik samsas det uråldriga med det moderna. Andreas Jakobsson upplevde en arrangör och bandledare av en dignitet som Balkan aldrig sett maken till tidigare.

MUSIK
Goran Bregovic’ and The wedding and funeral band
Konserthuset, Uppsala, lördag
Bäst: Låten Ederlezi.
Sämst: Att konserten inte fortsatte hela natten.

Det finns dåliga saker med att skivförsäljningen minskat så drastiskt de senaste åren. Som att en del artister som borde kunna leva på sin musik inte längre kan göra det. En fördel är dock att konsertpubliken får fler chanser att uppleva sina favoriter som måste turnera för att tjäna pengar.
Under många år efter succén med soundtracken till Emir Kusturica-filmer som Underground och Zigenarnas tid undvek Goran Bregovic’ att spela live, men på senare år har han tänkt om och satt ihop ett band som behärskar såväl hans melankoliska lugna som euforiskt vilda repertoar och det visade sig snart att hans känsla för att sätta ihop musik i studion fungerade lika bra för liveformatet.
I Uppsala visade han hela sin storhet som arrangör och bandledare. En perfekt mix av sångare och musiker och en dynamik som inga andra band från Balkan kan matcha. Det finns många som kan spela snabbt utan att förlora känslan, som Fanfare Ciocarlia och Boban Markovic’ Orkestar. Men i Goran Bregovc’ regi följer musiken ett koncept och vare sig det handlar om bröllopens glädje eller begravningarnas djupa sorg hamnar aldrig en ton utanför mästarens ramar.
Goran Bregovic’ har utstått mycket kritik av folk som anser att han som inte själv är rom har exploaterat den romska musiken. Många är också irriterade över att han tagit åt sig äran för musik som han i själva verket lånat från romsk folkmusik och gjort om.
När han och The wedding and funeral band rev loss Gas Gas fanns det inget den hoppdansande publiken i Konserthuset kunde brytt sig mindre om. Bregovic arrangemang och collageteknik som ger musiken ett unikt sväng är dessutom i sig värda alla royalties han kan få.
Att kriget i det forna Jugoslavien var galenskap stiftad av makthungriga ledare var ett av kvällens huvudbudskap. I Goran Bregovic’ musik samlas också Balkans musiktraditioner till ett och tas in i framtiden i en modern tappning som garanterar dess överlevnad i många hundra år framåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar