tisdag 29 mars 2011

Håkan Hellström-intervju

Publicerad i UNT i februari 2011.

Om Håkan Hellström varit rappare skulle det säkerligen varit han och inte Petter som gjort låten Det går bra nu någon gång de senaste tio åren. Nu har han istället rötterna i melankolisk indiepop och gör låtar som förebådar ett snart fall från toppen. Att det kommer att vända vet han, frågan är bara när.

”Det känns inte ens lika mycket som när en mygga biter” sade Håkan Hellström om folk inte tyckte om hans musik när jag intervjuade honom inför en konsert 2009. Då hade han nyligen släppt skivan För sent för Edelweiss som visserligen var ganska mörk men samtidigt full av självförtroende. Han var inte skyldig någon nått och kryssade hyfsat oberörd fram genom ett flyktigt liv och en flyktig karriär. Det som händer händer, liksom. Nu är han två år närmare vändningen och får rader som: ”Alla vill se dig falla nu, Håkan Hellström” att svänga i ett undergångsromantiskt skimmer.
När 2 steg från Paradise släpptes i höstas hade det gått exakt tio år sedan debuten Känn ingen sorg för mig Göteborg kom ut och slog knock på musikbranschen, recensenterna och poppubliken. Efter tio år av fortsatta skivförsäljningsframgångar, utsålda konserter och, med några få undantag, hyllande recensioner är det lätt att få känslan av att det alltid kommer att gå bra för Håkan Hellström. Hans framgångssaga verkar intakt, men det är inget han själv inbillar sig.
– Det är ju en naturlag att allt som kastas upp i luften någon gång faller ned igen. Jag tror bara inte att det kommer att vända, jag vet att det kommer att göra det, säger han.
Det som främst talar emot att fallet ska komma är Håkans medvetenhet om att det kan hända och att alla genuint verkar gilla honom. När Oskar Linnros, Lisa Milberg, Ola Salo och John Engelbert sammanfattade musikåret 2010 i Sonic Magazine nummer 55 var de till exempel överens om att Håkan Hellström förmodligen är den enda artisten som ingen missunnar framgång. Det som talar för fallet är musikbranschens inbyggda dramaturgi. Det finns knappt en enda artist i musikhistorien som har lyckats hålla sig på toppen genom hela sin karriär och ju högre upp de befinner sig ju djupare blir ofta fallet.
– Jag inbillar mig ingenting. Journalister älskar att befinna sig mitt i en flock och hylla unisont och på samma gång vill alla vara i samma flock när det går åt helvete, säger Håkan Hellström.
Ett resonemang som går ut på att han liksom alla andra spelar ett spel, följer. Musiken är på lek men det är lätt att bli för insyltad och ta det på allvar vilket inte är så konstigt när man ägnat större delen av sitt liv åt det och vänder och vrider på ord som besatt för att få till texter. Ingen vet nog riktigt vart de befinner sig, även om de tror det.

De flesta har lekt med tanken att hoppa när de står på en balkong eller framför ett högt stup. En del har till och med blivit rädda för att de verkligen ska göra det. Jag undrar om Håkan Hellström lekt med tanken att göra något som är riktigt dåligt för sin hittills perfekta karriär. Som när Michel Jackson hängde ut sin yngsta son från ett fönster.
– Björn (Olsson. Producent och låtskrivare som Hellström samarbetat mycket med) tycker att jag ska testa att göra riktigt dålig musik, men jag fattar inte varför jag skulle lägga energi på något dåligt. Jag försöker alltid göra så gott jag kan.
Hur motiverade han idén?
– Björn motiverar aldrig något, så jag vet inte. Men det handlade nog om någon liknade tanke, att testa vad som skulle hända.
En del av eftersnacket om 2 steg från Paradise har handlat om att Håkan Hellström låter som Björne i Björnes magasin på titelspåret. Något han själv inte märkte förrän det påpekades i efterhand.
– Det är absolut Björne som sjunger den låten. Jag vet inte riktigt hur det gick till. Vi försökte göra soft sång till ett hårt beat och så blev det Björneröst. När jag gjorde den live i Nyhetsmorgon sjöng jag den inte på samma sätt, det är svårt att få till samma nyanser live, men nu har vi börjat repa låten inför turnén så jag ska försöka få till det då.
Hur det gick får Uppsalapubliken höra den 6 mars. Konserten är slutsåld sedan länge, liksom de flesta av vårturnéns konserter. Vändningen verkar inte komma 2011 heller.
Andreas Jakobsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar