onsdag 9 mars 2011

Intervju - Lee "Scratch" Perry

Intervju med Lee "Scratch" Perry i Upsala Nya Tidning 2008.

Lee ”Scratch” Perry brukar kallas Jamaicas Phil Spector. Både för sin stora musikgärning och sin excentriska livsstil. I kväll, fredag, spelar han på Uppsala Reggaefestival.

Många avfärdar Lee ”Scratch” Perry som en galning. När man tittar på gamla intervjuer, som bland annat ligger ute på Youtube är det lätt att bli benägen att hålla med. I ett klipp får han alla ungar på gatan att göra honnör och hävdar att han kan bota cancer. När jag ringer upp honom låter han åtminstone inte galen. Mannen i andra änden förklarar lugnt och metodiskt sin speciella syn på saker och ting.
En orsak till att han är mycket lugnare nu är antagligen att han för många år sedan slutade använda droger. Liksom många andra jamaicanska musiker var han öppen med sitt bruk av marijuana. Men det ryktades även om alkohol, LSD och kokain. I slutet av 80-talet lade han dock av med alla berusningsmedel. I en intervju sade han att han slutade röka cannabis för att testa om det var rökningen som skrev musiken eller han själv. ”Jag kom på att det var jag och att jag inte behövde röka” sade han.
Men det mest intressanta med Lee ”Scratch” Perry är förstås hans musikaliska gärning. Tillsammans med producenten King Tubby uppfann Lee ”Scratch” Perry duben, han var den första som använde sig av samplingar i musik och var även inblandad i att genom att dra ner tempot i ska skapa beatet som senare skulle kallas reggae. Jag frågar hur det kan komma sig att just han ligger bakom så många musikaliska innovationer.
– Det är enkelt för mig. Jag behöver bara knacka så kommer låtarna till mig. Förstår du (knackar)? Jag knackar och så kommer en låt, eftersom knackningen ger upphov till vibrationer och vibrationer är musik.
Hör du en sång nu?
– Ja. (knackar igen). Det är enkelt för mig, som att göra en film. Om man bara tror på knackningen så fungerar det. Vem som helst som tror på det kan göra samma sak.
Kommer du ihåg första gången musiken kom till dig på det där sättet?
– Det har alltid varit samma sak. Solen lär mig och om inte solen vet så gör vinden det och om inte vinden vet så gör elden det. Min mästare rensar vägen åt mig. Jag behöver bara gå.
Betyder det att du aldrig har några problem?
– Ja.
Men det har inte alltid varit så?
– Nej. Förut förväxlade jag och rörde ihop min heliga energi. Men jag gjorde slut med det gamla och startade om på nytt.
I början av 1990-talet flyttade Lee ”Scratch” Perry till sin frus hemland Schweiz, vilket enligt honom själv var det bästa han kunde göra. Han trivs utmärkt i sitt nya hemland. Perry berättar att hans stora projekt just nu är att skriva en bok som ska innehålla sanningen om alla människor. Det bästa med att bo i Schweiz är att han får vara i fred.
– När jag bodde på Jamaica kunde det rulla upp 20 bilar på infarten varje dag. Rudeboys, gangsters och rastas som ville ha pengar och tog energi av mig. Här är det ingen som stör.
En fråga som har diskuterats mycket kring Lee ”Scratch” Perry är vad som hände med hans gamla inspelningsstudio The Black Ark i början av 80-talet. The Black Ark är en av reggaehistoriens mest betydelsefulla studior, där Perry bland annat producerade Bob Marley and The Wailers tidiga album. 1979 brann den ned av oklara orsaker. Vissa hävdar att det var ett elfel som orsakade branden, medan Perry själv vid vissa tillfällen sagt att det var han själv som brände ned den för att besvärja onda andar som skapats via musiken.
– Det var en explosion orsakad av eld. The Black Ark hade det namnet för att den räddade svarta på Jamaica genom att den blev språngbrädan till en musikkarriär. Men jag fick problem med artister som kom och frågade efter mer och mer pengar fast jag redan hade hjälpt dem. Till slut sade Gud till mig att bränna ner den.
Lee ”Scratch” Perry är artig och pedagogisk genom hela samtalet. men det är svårt att få honom att prata om musik i annat än religiösa termer. Naturligtvis för att allt i Perrys värld hör ihop. Bara musik finns inte. Konserten på Uppsala Reggaefestival pratar han också om i vidare termer än bara underhållning.
– Det blir en fantastisk stund. Vi kommer att fylla publiken med mer kärlek och driva bort hatet. Musikalisk healing. Göra folk lyckliga helt enkelt, säger han och skrockar lite, som om han redan är där i sitt sinne.
Andreas Jakobsson

FAKTA/Lee ”Scratch” Perry
Fullständigt namn: Rainford Hugh Perry
Andra smeknamn: Pipecock Jaxxon, The Upsetter
Född: 20 maj 1936 i Kendal, Jamaica
Bor: i Schweiz
Skivor i urval: The Upsetter (1969), Return of wax (1975), From the secret laboratory (1990), Jamaican E.T (2002), End of an american dream (2007).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar