tisdag 29 mars 2011

En världsstjärna på återbesök

Publicerad i UNT, februari 2011.

Ända sedan början av 70-talet har Sivan Perwer varit en sångare som älskats av många miljoner kurder världen över. Trots stjärnstatusen levde han under 16 år i Uppsala som en helt vanlig man. Nu gör han en efterlängtad konsert i sin forna hemstad.

Förtrycket gjorde att han till slut inte kunde vara tyst längre. Universitetsstudenten vid universitet i Ankara, Sivan Perwer, började göra enkla inspelningar av politiska sånger, mest för att lätta på sitt inre tryck. Ryktet om mannen med den fantastiska rösten och de kontroversiella låtarna spreds snabbt och snart var en smuggelkarusell igång.
Tusentals kassettband som spreds runt om i Turkiet och letade sig över gränserna till Iran och Irak i dubbelbottnade väskor, fasttejpade under motorer på bilar och innanför folks underkläder.
– Eftersom den kurdiska situationen var som den var föll det sig naturligt för mig att bli en protestsångare, skriver Sivan Perwer när UNT når honom via e-post.
Han har aldrig förespråkat våld men upprorsmän i Iran och Irak lyssnade på sångerna innan de gav sig ut i strid och konserterna som arrangerades illegalt blev mer och mer välbesökta. Till slut blev situationen ohållbar och Sivan Perwer flydde undan de turkiska myndigheterna till Tyskland 1976.
Sju år senare flyttade han vidare till Sverige och Uppsala där han först bodde i Ekeby och sedan Stenhagen fram till 1999. Samtidigt som han fortfarande var en superstjärna för miljontals kurder världen över levde han som en helt vanlig man i Uppsala vilket gav upphov till blandade känslor.
– Å ena sidan var det bra eftersom jag behöll kontakten med vanliga människor. Men samtidigt kände jag mig isolerad från musikvärlden och min kamp för det kurdiska folket.

Sivan Perwer föddes i Saridam i provinsen Urfa i turkiska Kurdistan. Som barn i en musikerfamilj kom han i tidig kontakt med de kurdiska sångerna. Några av de första minnena är hur hans mamma sjöng för honom med klar stark röst. Det är minnen som har värmt många gånger i livet i exil. Han är nu bosatt i Frankrike där han är konstnärlig ledare för en kurdisk tv-station, men har släkt och vänner kvar i Uppsala och besöker stan då och då.
– När jag vill ha lugnt och ro och arbeta med min musik åker jag ofta till Uppsala.
Sedan Sivan Perwers karriär startade har situationen för kurderna förbättrats. Den kurdiska delen av Irak har ett eget parlament och i Turkiet har det politiska trycket lättats betydligt. Mycket finns enligt Sivan Perwer kvar att göra, men det går i rätt riktning och numera kan han besöka Kurdistan utan att det innebär några stora risker.
– Någon gång kommer jag att flytta tillbaka. Jag älskar Kurdistan och alla vill nog i slutändan komma hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar